Zanim zaczniemy rozmawiać z naszymi nastolatkami o pieniądzach najpierw chwila uwagi dla najmłodszych.
Często na naszych spotkaniach edukacyjnych pada pytanie w jakim wieku rozpocząć edukację finansową dzieci? Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi. Każde dziecko rozwija się w innym tempie ale rodzice z pewnością zauważą moment kiedy ich pociecha zaczyna interesować się monetami, cyframi czy pierwszymi pieniędzmi, które otrzyma od Dziadków. Zazwyczaj jest to wiek około 5-6 roku życia.
Dzieci uczą się przez zabawę. Warto zwrócić ich uwagę na kolory monet i ich wielkość. Można ustawić w dwuszeregu 10 monet jednogroszowych a na ich czele położyć monetę 10-groszową (przywódcę). Następnie ułożyć w dwuszeregu 10 monet 10-groszowych a na ich czele 1 zł itd. W ten sposób uczą się i zapamiętują jak kolor i wielkość monet wpływa na ich wartość. Niech same powtórzą tą czynność z innymi monetami.
Ważne aby od samego początku angażować dzieci w rozmowy na temat pieniędzy i wydatków. Warto dawać dziecku wybór
w zakresie możliwości spędzania wolnego czasu np. wychodząc do kina czy zoo tłumacząc jednocześnie, która z opcji ile kosztuje.
W dziecku wówczas buduje się także poczucie własnej wartości i umiejętność podejmowania decyzji. Należy tłumaczyć dziecku jaka decyzja wywołuje jakie skutki np. jeśli wybierze opcję droższą nie wystarczy na nic więcej.